AML / KYC Politik

POLITIKKER FOR ANTI-HVIDVASk (AML) OG KYC

Politik

Det er KGN Services LTD’s og dets tilknyttede selskabers politik (herefter “KGN”) at forbyde og aktivt forfølge forebyggelsen af hvidvask af penge og enhver aktivitet, der letter hvidvask af penge eller finansiering af terroristiske eller kriminelle aktiviteter. KGN er forpligtet til at overholde AML i overensstemmelse med gældende love i jurisdiktioner, hvor KGN tilbyder virksomheds- og juridiske tjenester. KGN kræver, at dets ledere, medarbejdere og tilknyttede selskaber overholder disse standarder for at forhindre brugen af dets produkter og tjenester til hvidvaskformål.

I forbindelse med politikken defineres hvidvask af penge generelt som at deltage i handlinger designet til at skjule eller skjule den sande oprindelse af kriminelt afledt udbytte, så det ulovlige udbytte ser ud til at være afledt af legitim oprindelse eller udgør legitime aktiver.

Generelt foregår hvidvaskning af penge i tre faser. Kontanter kommer først ind i det finansielle system på “placeringsstadiet”, hvor kontanter genereret fra kriminelle aktiviteter konverteres til monetære instrumenter, såsom postanvisninger eller rejsechecks, eller indsættes på konti i finansielle institutioner. Ved “lagdeling”-stadiet overføres eller flyttes midlerne til andre konti eller andre finansielle institutioner for yderligere at adskille pengene fra deres kriminelle oprindelse. På “integrationsstadiet” genindføres midlerne i økonomien og bruges til at købe legitime aktiver eller til at finansiere andre kriminelle aktiviteter eller legitime virksomheder. Terrorfinansiering må ikke involvere udbytte af kriminel adfærd, men snarere et forsøg på at skjule oprindelsen eller den påtænkte anvendelse af midlerne, som senere vil blive brugt til kriminelle formål.

Hver medarbejder i KGN, hvis opgaver er forbundet med levering af produkter og tjenester fra KGN. og som direkte eller indirekte handler med KGN’s klientel, forventes at kende kravene i de gældende love og regler, som påvirker hans eller hendes jobansvar, og det skal være en bekræftende pligt for en sådan medarbejder til enhver tid at udføre disse forpligtelser på en måde, der overholder kravene i de relevante love og regler.

Lovene og reglerne omfatter, men ikke begrænset til: “Customer Due Diligence for Banks” (2001) og “General Guide to Account Opening and Customer Identification” (2003) fra Basel Committee of Banking Supervision, 49+9 anbefalinger til hvidvaskning af penge af FATF, USA Patriot Act (2001), Lov om forebyggelse og bekæmpelse af hvidvaskning af penge af (2007,2010) eller som ændret fra tid til anden.

For at sikre, at denne generelle politik bliver gennemført, skal ledelsen af KGN. har etableret og vedligeholder et løbende program med det formål at sikre overholdelse af de relevante love og regler og forebygge hvidvaskning af penge. Dette program søger at koordinere de specifikke regulatoriske krav i hele koncernen inden for en konsolideret ramme for effektivt at styre koncernens risiko for eksponering for hvidvask af penge og finansiering af terrorisme på tværs af alle forretningsenheder, funktioner og juridiske enheder.
Hvert af KGN’s tilknyttede selskaber er forpligtet til at overholde alle aspekter af gruppens politik såvel som deres egne AML-politikker, som specifikt tager hensyn til de lokale AML-love og -krav, som de er underlagt. Hvis gruppen og dens tilknyttede selskaber ikke overholder alle gældende lokale AML-love og -regulativer, kan det resultere i alvorlige regulatoriske sanktioner, mulige bøder og strafferetlige sanktioner og skade på gruppens forretningsomdømme.

Risikovurdering

En vurdering af risikoen for eksponering for hvidvaskproblemer på tværs af alle kundeforhold skal gennemføres ved brug af KGN’s standardiserede risikovurderingsmodel. Risikovurderingsmodellen skal godkendes af bestyrelsen på årsbasis.

Mistænkelige aktiviteter

Der er tegn på mistænkelig aktivitet, der tyder på hvidvaskning af penge. Disse omtales almindeligvis som “røde flag”. Hvis der opdages et rødt flag, vil der blive udført yderligere due diligence, før kundens anmodninger accepteres eller ydes tjenester. Eksempler på røde flag er:

– Kunden udviser usædvanlig bekymring vedrørende AML-politikkerne, især med hensyn til hans eller hendes identitet, type virksomhed og aktiver, eller er tilbageholdende med eller nægter at afsløre nogen information vedrørende forretningsaktiviteter, eller fremlægger usædvanlige eller mistænkelige identifikation eller forretningsdokumenter.
– Kunden ønsker at indgå i transaktioner, der mangler forretningssans eller tilsyneladende investeringsstrategi, eller som ikke er i overensstemmelse med kundens angivne forretningsstrategi.
– Oplysningerne fra kunden, der identificerer en legitim pengekilde, er falsk, vildledende eller væsentligt forkert.
– Efter anmodning nægter kunden at identificere eller undlader at angive nogen legitim kilde til hans eller hendes midler og andre aktiver.
– Kunden (eller en person, der er offentligt forbundet med kunden) har en tvivlsom baggrund eller er genstand for nyhedsrapporter, der indikerer mulige kriminelle, civile eller lovovertrædelser.
– Kunden udviser manglende bekymring med hensyn til risici, provisioner eller andre transaktionsomkostninger.
– Kunden ser ud til at optræde som agent for en ikke-oplyst principal, men afviser eller er tilbageholdende, uden legitime kommercielle grunde, til at give oplysninger eller er på anden måde undvigende med hensyn til den pågældende person eller enhed.
– Kunden har svært ved at beskrive arten af sin virksomhed eller mangler generelt kendskab til sin branche.
– Kunden forsøger at foretage hyppige eller store indskud af valuta, insisterer på kun at handle med likvide midler.
– Uden nogen åbenbar grund har kunden flere konti under et enkelt navn eller flere navne med et stort antal mellemkonto- eller tredjepartsoverførsler.
– Kunden er fra eller har konti i et land, der er identificeret som et ikke-samarbejdsvilligt land eller territorium af Financial Action Task Force.
– Kundens konto har uforklarlig eller pludselig omfattende overførselsaktivitet, især på konti, der havde ringe eller ingen tidligere aktivitet.
– Kundens konto viser talrige valuta- eller kassechecktransaktioner, der er samlet til betydelige summer.
– Kundens konto har et stort antal bankoverførsler til ikke-relaterede tredjeparter, der er uforenelige med kundens legitime forretningsformål.
– Kundens konto har bankoverførsler, der ikke har noget åbenlyst forretningsformål til eller fra et land, der er identificeret som risiko for hvidvaskning af penge eller et tilflugtssted for bankhemmeligheder.
– Kundens konto angiver store eller hyppige bankoverførsler, straks hævet med check eller betalingskort uden nogen tilsyneladende forretningsformål.
– Kunden foretager en indbetaling efterfulgt af en øjeblikkelig anmodning om, at pengene udbetales eller overføres til en tredjepart eller til et andet firma, uden noget åbenlyst forretningsformål.
– Kunden foretager et indskud med det formål at købe en langsigtet investering kort efterfulgt af en anmodning om at likvidere positionen og overføre provenuet fra kontoen.
– Kunden engagerer sig i overdrevne journalposteringer mellem ikke-relaterede konti uden nogen tilsyneladende forretningsformål.
– Kunden anmoder om, at en transaktion behandles på en sådan måde, at virksomhedens normale dokumentationskrav undgås.
– Kunden, uden tilsyneladende grund eller i forbindelse med andre røde flag, involverer sig i transaktioner, der involverer visse typer værdipapirer, såsom penny stocks, ihændehaverobligationer, som selvom de er legitime, er blevet brugt i forbindelse med svigagtige ordninger og hvidvaskningsaktiviteter. (Sådanne transaktioner kan berettige yderligere due diligence for at sikre legitimiteten af kundens aktivitet.)

Specielt udpegede statsborgere og sanktionerede parter screening

Alle nye kunder skal screenes i forhold til US Office of Foreign Assets Controls (OFAC) liste over Specially Designated Nationals (“SDN”) og sanktionerede parter, før tjenester tilbydes eller en konto åbnes på denne kundes vegne. Eventuelle kampe mod disse lister vil resultere i, at WIS nægter at levere nogen tjenester til opførte enkeltpersoner og juridiske enheder.

Kundeidentifikation

KGN vil dokumentere og vedligeholde skriftlige kundeidentifikationsprocedurer (“CIP”), der vil gøre det muligt at danne en rimelig tro på, at KGN kender hver enkelt kundes sande identitet. Hvis KGN ikke er i stand til at verificere en kundes identitet inden for en rimelig periode efter tjenester eller anmodning om kontoåbning, suspenderes disse tjenester, og kontoen vil blive lukket. En sådan konto og tjenester vil være genstand for øget due diligence indtil det tidspunkt, hvor kundens identitet er blevet bekræftet, eller kontoen er blevet lukket og tjenester suspenderet.

CIP for fysiske personer

For fysiske personer skal følgende oplysninger indhentes, hvor det er relevant:

– juridisk navn og andre anvendte navne (såsom pigenavn);
– korrekt permanent adresse (den fulde adresse skal indhentes; et postboksnummer er ikke tilstrækkeligt);
– telefonnummer, faxnummer og e-mailadresse;
– Dato og fødested;
– nationalitet;
– stilling, offentlig stilling og/eller navn på arbejdsgiver;
– et officielt personligt identifikationsnummer eller anden unik identifikator indeholdt i et uudløbet officielt dokument (f.eks. – pas, id-kort, opholdstilladelse, socialsikringsregister, kørekort), der er forsynet med et fotografi af kunden;
– kilde til rigdom (hvor det er relevant).

KGN skal verificere disse oplysninger ved mindst én af følgende metoder: l

– bekræftelse af fødselsdatoen fra et officielt dokument (f.eks. fødselsattest, pas, identitetskort, socialsikringsjournaler);
– bekræftelse af den faste adresse (f.eks. elregning, skatteansættelse, kontoudtog, et brev fra en offentlig myndighed);
– at kontakte kunden via telefon, brev eller e-mail for at bekræfte de oplysninger, der er givet, efter at en konto er blevet åbnet eller andre tjenester leveret (f.eks. en afbrudt telefon, returneret post eller forkert e-mailadresse burde berettige yderligere undersøgelse);
– bekræftelse af gyldigheden af den officielle dokumentation, der er leveret gennem certificering af en autoriseret person

CIP for institutioner

De underliggende principper for kundeidentifikation for fysiske personer gælder lige meget for kundeidentifikation for alle institutioner. Hvor identifikation og verifikation af fysiske personer i det følgende er involveret, skal ovenstående vejledning med hensyn til sådanne personer have samme anvendelse. Udtrykket institution omfatter enhver enhed, der ikke er en fysisk person.

For virksomhedsenheder (dvs. selskaber og partnerskaber) skal følgende oplysninger indhentes:

– Navn på institution;
– hovedsted for institutionens forretningsdrift;
– institutionens postadresse;
– kontakttelefon- og faxnumre;
– en form for officielt identifikationsnummer, hvis det er tilgængeligt (f.eks. skatteidentifikationsnummer);
– den originale eller bekræftede kopi af stiftelsesbeviset og memorandummet og vedtægterne;
– virksomhedens art og formål og dens legitimitet.

Disse oplysninger skal verificeres ved mindst én af følgende metoder:

– for etablerede virksomhedsenheder – gennemgang af en kopi af den seneste rapport og regnskaber (revideret, hvis tilgængelig);
– at gennemføre en forespørgsel fra en virksomhedsinformationstjeneste eller en tilsagn fra et velrenommeret og kendt firma af advokater eller revisorer, der bekræfter de indsendte dokumenter;
– foretage en virksomhedsransagning og/eller andre kommercielle undersøgelser for at konstatere, at institutionen ikke har været eller ikke er i gang med at blive opløst, slået af, afviklet eller opsagt;
– udnyttelse af en uafhængig informationsverifikationsproces, f.eks. ved at få adgang til offentlige og private databaser;
– indhentning af forudgående bankreferencer;
– besøge virksomheden, hvor det er praktisk muligt;
– kontakt til virksomheden via telefon, post eller e-mail.

Journalføring

Al identifikationsdokumentation og serviceregistre skal opbevares i den minimumsperiode, der kræves af lokal lovgivning.

Uddannelse

Alle nye medarbejdere skal modtage uddannelse i bekæmpelse af hvidvaskning af penge som en del af det obligatoriske nyansatte uddannelsesprogram. Alle relevante medarbejdere er også forpligtet til at gennemføre AML-uddannelse årligt. Deltagelse i yderligere målrettede træningsprogrammer er påkrævet for alle medarbejdere med daglige AML-ansvar.

Administration

Med henblik på AML-politikken skal KGN udpege AML Compliance Committee. KGN AML Compliance Committee er ansvarlig for administration, revision, fortolkning og anvendelse af denne politik. Politikken vil blive gennemgået årligt og revideret efter behov.

AML Compliance Committees opgaver med hensyn til politikken omfatter, men skal ikke være begrænset til, design og implementering af samt opdatering af politikken efter behov; uddannelse af officerer og ansatte; overvågning af overholdelse af KGN-tilknyttede selskaber, opretholdelse af nødvendige og passende optegnelser; og uafhængig test af politikkens funktion.